Behandeling Ooglidcorrectie

Voor de behandeling

Medicatie

Indien u bloedverdunners gebruikt, kunt u hier gewoon mee doorgaan, tenzij de oogarts anders adviseert.  Dit geldt ook voor sommige pijnstillers die een bloed verdunnende werking hebben. Om de behandeling en het herstelproces zo optimaal mogelijk te laten verlopen schrijven wij u medicatie voor.

Alcohol

In de dagen voor en na de behandeling mag u geen alcohol drinken. Een paar dagen na de behandeling mag u wel weer (met mate) alcohol drinken, maar alleen als u geen pijnstillers meer gebruikt.

De behandeling

Als u heeft besloten tot een ooglidcorrectie ontvangt u uitgebreide instructies hoe u zich het beste kunt voorbereiden. De behandeling zal plaatsvinden in Oogkliniek Drechtsteden, waar onze operatiekamers gevestigd zijn. Op de dag van de behandeling kunt u zich direct in de Oogkliniek melden.

Doordat de behandeling onder lokale verdoving plaatsvindt kunt u gewoon uw vaste leef- en eetpatroon aanhouden. Wij zullen u voor de behandeling een rustgevend middel verstrekken. Voorafgaand aan de behandeling zal de arts of assistent enkele foto’s van u maken om zo het eindresultaat te kunnen vergelijken.

De arts tekent uw oogleden zorgvuldig af zodat hij precies kan zien hoeveel huid weggenomen moet worden. Vervolgens wordt het gebied rond uw ogen afgeplakt en wordt de huid rond het oog verdoofd. In het verdovingsmiddel zit Adrenaline. Dit zorgt ervoor dat het bloeden wordt beperkt. De verdovingsprikjes kunnen vervelend aanvoelen. Door deze verdoving voelt u uiteraard niets van de behandeling.

Nadat de verdoving is ingewerkt maakt de arts een paar kleine sneetjes in de huid een corrigeert zo het ooglid. De littekentjes komen in de natuurlijke plooi van het bovenste ooglid uitlopend in de kraaipoot. Vervolgens wordt de huid gehecht en worden er kleine pleistertjes geplakt. De gehele behandeling duurt ongeveer 45 minuten.

Napijn en herstel

De napijn is per persoon anders. Meestal volstaat een paracetamol. De herstelperiode verloopt verder pijnloos. Geadviseerd wordt om regelmatig te koelen. Hierdoor worden de zwellingen en bloeduitstortingen aanzienlijk minder. U kunt er vanuit gaan dat u ongeveer een week niet representatief bent. De meeste mensen dragen een zonnebril als ze naar buiten gaan. De roodheid trekt meestal na een aantal weken weg. Bij een dunne huid kan dit wat langer duren. Soms wel een halfjaar. Het behandelde gebied heeft dus enige tijd nodig om goed te herstellen. Na de behandeling mag u tot aan het verwijderen van de hechtingen niet sporten. Contactsporten of andere sporten waarbij de huid makkelijk beschadigt kunt u beter een maand niet doen. Contactlenzen kunt u weer dragen na het verwijderen van de hechtingen.

Risico’s en complicaties

Aan elke behandeling zijn risico’s verbonden. De belangrijkste risico’s na een ooglidcorrectie zijn een nabloeding, een infectie of een allergische reactie op de verdovingsvloeistoffen, desinfecteermiddelen of pleisters. De kans hierop is erg klein, maximaal 2%. Mocht er zich een nabloeding voordoen dan zal de arts vanzelfsprekend maatregelen nemen. Dit heeft echter geen nadelige gevolgen voor het resultaat. Soms bestaat er de mogelijkheid dat de eerste weken na de behandeling de oogleden wat moeilijk sluiten. Dit herstelt zich vrijwel altijd spontaan. Na de behandeling is de kliniek 24/7 bereikbaar.

Gratis intake

De gratis intake wordt uitgevoerd door de optometrist bij IMAGINE. Tijdens deze intake wordt met behulp van foto’s gekeken naar de noodzaak van een ooglidcorrectie, de elasticiteit van uw huid, uw medisch verleden, het huidige gebruik van medicijnen en eventuele allergieën. Indien voor u van toepassing adviseren wij u een overzicht van uw medicijnen mee te nemen naar de intake. Een belangrijk onderdeel van de intake zijn uw verwachtingen van de behandeling. Uiteraard worden ook de mogelijke alternatieven, de risico’s en eventuele complicaties besproken. Het gesprek met de uitvoerende oogarts vindt plaats direct voorafgaand aan de behandeling. Onze oogartsen hebben al meer dan 25 jaar ervaring met het uitvoeren van ooglidcorrecties.

Gratis intake aanvragen

Wordt een ooglidcorrectie vergoed?

Sinds 1 januari 2017 is het mogelijk dat een ooglidcorrectie wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Een boven ooglidcorrectie wordt alleen vergoed vanuit de basisverzekering wanneer er sprake is van een medische indicatie die luidt: U hebt last van een ernstige gezichtsveldbeperking door hangende bovenoogleden.

Hierbij wordt de volgende strenge eis gehanteerd: Bij ontspannen, recht vooruitkijken, hangt de onderrand van het bovenooglid minimaal 1 mm boven het centrum van de pupil.