A

A

A

078-6151524

Kwaliteit

Hoogwaardige oogzorg

Oogkliniek Drechtsteden staat sinds de start in 2014 voor hoogwaardige oogzorg. 

Wij zijn in het bezit van het keurmerk van de Zelfstandige Klinieken Nederland en onze oogartsen worden door het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap onderworpen aan intercollegiale toetsing. Wij voldoen aan de strenge eisen die zijn gesteld door de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd. Wij zijn zichtbaar op www.zorgkaartnederland.nl waar wij patiënten actief vragen een review te schrijven over hun ervaring over hun bezoek aan onze kliniek en de behandeling van onze oogartsen. 

Onze oogartsen, physician assistants, optometristen en orthoptisten zijn allen BIG geregistreerd. Onze oogartsen zijn o.a. lid van het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap. 

De physician assistants, optometristen en orthoptisten zijn allen aangesloten bij hun beroepsverenigingen en staan geregistreerd in het kwaliteitsregister paramedici.

Om de kwaliteit van hun handelingen te onderhouden volgen alle zorgprofessionals congressen en trainingen op hun vakgebied zowel nationaal als internationaal.     

Waarom hebben onze oogartsen, physician assistants, optometristen en orthoptisten een BIG-nummer? De wet BIG staat voor Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg. De Wet BIG regelt de zorgverlening door beroepsbeoefenaren en heeft als doel de kwaliteit van de beroepsuitoefening te bevorderen en te bewaken. Zonder een BIG registratie is de kwaliteit van deskundig medisch handelen niet gegarandeerd. Het is een bevestiging van de vakbekwaamheid. Voor meer informatie hierover zie ook: www.bigregister.nl.

De BIG-nummers van onze zorgprofessionals vindt u hier.

ZKN-Keurmerk voor kliniek

Op 15 oktober 2006 kreeg IMAGINE, private eye clinic (voorheen Ooglasercentrum Drechtsteden) als een van de eerste het ZKN-keurmerk van de brancheorganisatie Zelfstandige Klinieken Nederland (ZKN) toegekend.

Sindsdien worden Oogkliniek Drechtsteden en IMAGINE, private eye clinic, jaarlijks door de certificerende instantie van ZKN geauditeerd om te controleren of wij nog volledig voldoen aan alle kwaliteitseisen die horen bij het ZKN-keurmerk.

Het keurmerk van ZKN (Zelfstandige Klinieken Nederland) heeft betrekking op het gehele functioneren van de zelfstandige kliniek. 

Naast de kwaliteit en professionaliteit van het medisch personeel worden ook de veiligheid van de apparatuur, infectiepreventie, cliëntveiligheid en cliënttevredenheid getoetst. Door onze jarenlange ervaring met het ZKN-keurmerk zijn inmiddels alle eisen geïntegreerd in onze werkprocessen en protocollen.

Het ZKN-keurmerk is drie jaar geldig en is sinds 2006 om de 3 jaar toegekend. Voor meer informatie zie www.zkn.nl

Externe beoordelingen

Enkele onderwerpen behorende tot het ZKN-keurmerk worden extern beoordeeld, te weten hygiëne en infectiepreventie, medicatieveiligheid en gevaarlijke stoffen ADR.

Eens per jaar vindt een beoordeling op hygiëne en infectiepreventie plaats door een externe deskundige infectiepreventie. De deskundige infectiepreventie is geregistreerd in het kwaliteitsregister van de Vereniging voor Hygiëne & Infectiepreventie in de Gezondheidszorg (VHIG).

De medicatieveiligheid wordt jaarlijks beoordeeld door een toezichthoudend apotheker, welke is geregistreerd in het BIG-register.

Eenmaal per drie jaar controleert een gecertificeerd veiligheidsadviseur ADR of de kliniek aan de regelgeving voor gevaarlijke stoffen voldoet.

Daarnaast vind jaarlijks een validatie plaats van onze operatiekamers, waarbij de belangrijkste eisen uit de geldende richtlijnen worden getoetst. De validatie wordt uitgevoerd door specialisten op het gebied van geclassificeerde ruimten, zoals operatiekamers en laboratoria.

NOG-keurmerk voor oogartsen

Op 24 mei 2008 kregen de oogartsen van OKD-P tijdens een bijeenkomst van het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap (NOG) het certificaat uitgereikt dat hoort bij het NOG-keurmerk. Dit keurmerk wordt verstrekt aan oogartsen die zich toeleggen op het laseren van ogen en het implanteren van kunstlenzen. Het achterliggende visitatiesysteem kijkt nadrukkelijk naar de kwaliteit van de individuele artsen volgens een norm die door de beroepsgroep zelf is vastgesteld.

Optometristen Vereniging Nederland (OVN)

De OVN behartigt de belangen van de optometristen die zijn aangesloten bij de vereniging. De OVN is aangesloten bij de Stichting Kwaliteitsregister Paramedici. Deze stichting houdt een kwaliteitsregister bij van diverse paramedische beroepsgroepen, waaronder optometristen. Om in het Kwaliteitsregister te worden opgenomen, moet de optometrist voldoen aan vastgestelde eisen op het gebied van na- en bijscholing en arbeidsuren. De OKD-P optometristen zijn aangesloten bij de OVN en staan ingeschreven in het Kwaliteitsregister Paramedici. Zie voor meer informatie www.optometrie.nl of www.kwaliteitsregisterparamedici.nl.

Medezeggenschap

Medezeggenschap van patiënten is geregeld in de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018. De Wmcz 2018 schrijft voor dat instellingen een cliëntenraad dienen op te richten, die binnen het kader van de doelstellingen van de instelling in het bijzonder de gemeenschappelijke belangen van de betrokken cliënten behartigt.

Bij Oogkliniek Drechtsteden wordt een breed scala aan oogaandoeningen behandeld. De meeste behandelingen zijn eenmalig. Vanwege het kortdurende karakter van verbondenheid van de patiënt aan de kliniek, lijkt medezeggenschap in de vorm van een cliëntenraad niet de best passende manier om de zorg te verbeteren. Oogkliniek Drechtsteden heeft patiënttevredenheid hoog in het vaandel staan en kiest ervoor om het gemeenschappelijk belang te onderzoeken door de individuele ervaring te meten.

Patiëntervaringen worden doorlopend en op verschillende manieren onderzocht.

In de eerste plaats wordt de beleving van de patiënt gemonitord in het directe contact met medewerkers van de kliniek. Op- en aanmerkingen worden serieus genomen en, indien van toepassing, door het management besproken.

De ervaring van de patiënt met het zorgproces wordt onderzocht aan de hand van een PREM (Patient Reported Experience Measure).

Daarnaast maakt Oogkliniek Drechtsteden gebruik van de PROM. De PROM (Patient Reported Outcome Measures) is een door het NOG gevalideerde vragenlijst die wordt ingezet op verschillende momenten in het zorgproces rondom een staaroperatie. Deze is bedoeld om naast de klinische uitkomsten aanvullende informatie te verzamelen over de gezondheid van de patiënt en resultaten van de zorg.

De medisch specialisten van Oogkliniek Drechtsteden werken voortdurend aan het verbeteren van hun eigen functioneren. Volgens het systeem van Individueel Functioneren Medisch Specialisten (IFMS) verzamelen zij periodiek omgevingsfeedback en bespreken zij het eigen portfolio ten behoeve van de borging en verbetering van kwaliteit. In deze evaluatie wordt ook gebruik gemaakt van de feedback van patiënten.

Tot slot nodigt Oogkliniek Drechtsteden patiënten na afloop van de behandeling uit om hun ervaring kenbaar te maken op ZorgkaartNederland.

De uitkomsten van de benoemde aspecten stellen Oogkliniek Drechtsteden in staat de kwaliteit van zorg continu te verbeteren.

Opnemen telefoongesprekken

In het kader van kwaliteits- en trainingsdoeleinden worden per 1 september 2024  telefoongesprekken binnen Oogkliniek Drechtsteden opgenomen. Het doel van deze opnames is:

  • Het controleren en verbeteren van de kwaliteit van onze telefonische communicatie
  • Het evalueren van gesprekken ten behoeve van het opleiden en trainen van medewerkers o.a. op gebied van patiëntbejegening
  • Onderzoek van klachten en/of incidenten

(onder voorwaarde dat de klacht gemeld is binnen de gestelde bewaartermijn)

De opname start op het moment dat de telefoon wordt opgenomen en wordt beëindigd bij het verbreken van de verbinding. Bij het opnemen van de gesprekken neemt Oogkliniek Drechtsteden ten alle tijden de privacy van de patiënt in acht. Opnames zijn enkel bedoeld voor intern gebruik ten behoeve van bovengenoemde doeleinden. Opnames zullen nooit worden gedeeld met derden. Alle opnames worden gedurende 1 maand na opname bewaard en worden daarna vernietigd.

Heeft u vragen, neem dan contact met ons op via telefoonnummer 078 – 615 15 24. 

Garantie

De patiënten van Oogkliniek Drechtsteden hebben de garantie dat er altijd een oogarts beschikbaar is.

Meer informatie?

Heeft u verder nog vragen over de werkwijze, behandelingen en mogelijkheden van onze kliniek? Klik dan op de button hiernaast om meer informatie bij ons op te vragen. Hier kunt u ook terecht voor het maken van een eerste bezoek polikliniek.

Neem contact op

magnifiercrossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram